arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۴۷۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۰۰ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۵ شهریور ۱۳۷۷: [علی] شاهچراغى، رییس [سازمان] هواپیماى کشوری در سقوط هواپیمای فالکن درگذشت

خاطرات آیت الله هاشمی: ديروز با سقوط هواپيماى فالكن در جوار فرودگاه رشت، آقاى [علی] شاهچراغى، ریيس [سازمان] هواپيماى كشوري و خلبان [علی] امينى و... كشته شدند. تسليتى براى خانواده‌ها فرستادم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

در منزل بودم. بيشتر وقت صرف مطالعه تاريخ سربداران شد. آقاى [سیدمحمدعلی] شهرستانى، مؤلف كتاب تاريخ سربداران براى من ارسال داشته است. درجايى گفته‌ام كه در تاريخ ايران، موردى سراغ ندارم كه حكومت اسلامى، مثل وضع موجود باشد. ايشان مدعى است كه سربداران و به خصوص سربداران مازندران، اسلامى‌ كامل‌ بوده‌اند.

اخبار را از كامپيوتر خواندم و جرايد را آوردند. در گزارش‌ها، بحران اقتصادى روسيه مورد توجه است و طرح آقاى [ویکتور] چرنومردين، [نخست‌وزیر روسیه] هم كارگشا نشده و بانك جهانى اعلام‌ كرده‌ كه كمك نمى‌كند. مسأله تحريم ليبى هم با قبول آمريكا و انگليس، در خصوص انجام محاكمه در هلند، وارد مرحله جديدى شده؛ ولى با عواقب مبهم. دولت پاكستان هم در مخمصه اقتصادى و سياسى ناشى از همكارى با آمريكا، در حمله به مقر بن‌لادن، [رهبر القاعده] قرار دارد. افزايش كارهاى تروريستى بعد از حمله آمريكا به افغانستان و سودان و حمله اسرایيل به جنوب لبنان و مقابله به مثل حزب‌الله لبنان در موشك باران شمال اسرایيل و انفجار امروز در تل‌آويو، مورد توجه است.

ديروز با سقوط هواپيماى فالكن در جوار فرودگاه رشت، آقاى [علی] شاهچراغى، ریيس [سازمان] هواپيماى كشوري و خلبان [علی] امينى و... كشته شدند. تسليتى براى خانواده‌ها فرستادم. پيش از ظهر دكتر [سیدمحمود] طباطبايى آمد. از حذف‌هاى بى‌حساب در دانشگاه پزشكى شهيد بهشتى، پس از عزل او و ضربه خوردن به تحصيلات و افراط در ميدان دادن به دانشجويان گفت و از شروع حركتى براى برگرداندن دانشگاه‌هاى پزشكى به وزارت علوم و برقرارى ادارات بهدارى و گرفتن آن از دانشگاه‌ها گفت.

اعلان شد كه [علی‌اصغر] غضنفرنژاد، نفر دوم تيم ترور شهيد [اسدالله] لاجوردى، دستگير شده و بناست مصاحبه كند. هنوز بحث رسانه‌ها درباره شهيد لاجوردى گرم است؛ ضدانقلاب خوشحالى مى‌كند و از فرصت براى تبليغ منفى براى اعدام‌ها و زندان‌هاى گذشته استفاده مى‌كنند و از آقاى [سیدمحمد] خاتمى هم انتقاد مى‌كنند كه چرا از ايشان تجليل‌كرده، ولى رسانه‌هاى خودى، براى محكوم‌كردن منافقين و تشويق غرب به منزوى‌كردن آنها بهره‌گيرى مى‌كنند.

نظرات بینندگان